Πότε πρέπει να ξεκινάει ο επαγγελματικός προσανατολισμός;

Η επιλογή επαγγέλματος είναι μια πολύ δύσκολη απόφαση και αυτό το γνωρίζουν όλοι οι ενήλικες. Μέσα σε μια απαιτητική αγοράς εργασίας, η οποία όσο περνούν τα χρόνια ζητάει ολοένα και περισσότερη εξειδίκευση, με τις αλλαγές σε όλους τους εργασιακούς χώρους να είναι ραγδαίες με την επέλαση της τεχνολογίας, το να αποφασίσει κανείς ποια καριέρα θα κάνει τα επόμενα χρόνια μοιάζει βουνό.

Εδώ έρχεται ο επαγγελματικός προσανατολισμός, ο οποίος κάνει κάτι πολύ παραπάνω από το να προτείνει στο παιδί επαγγέλματα. Ερευνά σε βάθος την προσωπικότητά του, το βοηθάει να καταλάβει και να αναπτύξει τις δεξιότητές του, βελτιώνει τις αδυναμίες του και του προσφέρει μια ολιστική προσέγγιση στη σχέση του με τον εαυτό του και τους γύρω του. Γι’ αυτό, άλλωστε, ο επαγγελματικός προσανατολισμός θεωρείται μέρος της συμβουλευτικής ψυχολογίας και ξεφεύγει από τα στενά όρια μιας απλής συμβουλευτικής καριέρας.

Κάτι, όμως, που μπορεί να αναρωτιούνται πολλοί γονείς είναι το πότε πρέπει να ξεκινήσει ο επαγγελματικός προσανατολισμός. Στα σχολεία ξεκινάει στην Γ’ Γυμνασίου, είναι όμως αυτό αρκετό;

Η απάντηση είναι ότι ο επαγγελματικός προσανατολισμός είναι μια ολόκληρη διαδικασία και πορεία ετών που ξεκινάει από τους γονείς, συνεχίζεται από το σχολείο και ολοκληρώνεται με έμπειρους συμβούλους που συνεπικουρούν το παιδί, τους γονείς και τους δασκάλους του σε αυτό το έργο.

γυναικα καριερας

Τι ακριβώς πρέπει να κάνετε, λοιπόν, και από πότε; Τα παρακάτω tips θα σας βοηθήσουν.

  • Ένα παιδί ξεκινάει να φαντάζεται τον εαυτό του σε κάποιο επάγγελμα ήδη από την ηλικία των 5-6 ετών. Συνήθως, πρόκειται για επαγγέλματα εντυπωσιακά που έχουν τραβήξει την προσοχή του παιδιού για κάποιο λόγο (π.χ. ηθοποιός ή πυροσβέστης). Σε αυτή τη φάση, οι γονείς ενθαρρύνουν το παιδί να ανακαλύψει τις δεξιότητές του και μπορούν να του προτείνουν επαγγέλματα που συνάδουν με αυτές.
  • Στο Δημοτικό είναι πολύ σημαντικό το παιδί να λάβει πολλά ερεθίσματα, ώστε να κατανοήσει καλύτερα τον κόσμο γύρω του και να αρχίσει να βρίσκει τη θέση του μέσα σε αυτόν. Οι εξωσχολικές δραστηριότητες, οι πνευματικές εργασίες, όπως η επίσκεψη σε ένα μουσείο ή ένα θέατρο, και οι συζητήσεις με τους γονείς βοηθούν το παιδί να αντιληφθεί τι του αρέσει, ποιες δυνατότητες έχει στη ζωή του και σε τι είναι καλό.
  • Στο Γυμνάσιο το παιδί αρχίζει πλέον για τα καλά να διαμορφώνει την προσωπικότητά του και μέσα από τα πιο εξειδικευμένα μαθήματα να βλέπει τι το ελκύει. Σε αυτή τη φάση είναι χρήσιμο να μιλάει με ανθρώπους που ασκούν το επάγγελμα, για το οποίο ίσως ενδιαφέρεται, αλλά και να ξεκινήσει να θέτει ρεαλιστικούς στόχους.
  • Στο Λύκειο και ίσως και λίγο νωρίτερα ξεκινάει η κύρια φάση του επαγγελματικού προσανατολισμού. Οι ώρες στο σχολείο δεν αρκούν, οπότε καλό είναι να συνεπικουρήσει το παιδί και εξειδικευμένος σύμβουλος. Ένας έμπειρος σύμβουλος μέσα από συζήτηση με το παιδί αλλά και σύγχρονα τεστ θα μπορέσει να δώσει στο παιδί τον κατάλληλο προσανατολισμό με βάση τις ικανότητες και τις ανάγκες του, να του οριοθετήσει το επαγγελματικό πεδίο και να του βρει εναλλακτικές ευκαιρίες με βάση τους στόχους του και τις επιδόσεις του.

Ευχαριστούμε το Employ Edu για το άρθρο